پشتیبانی: 09199134234

طراحی لوگو

لوگو ، آرم یا نشان تجاری چیست؟

لوگو ، آرم یا نشان تجاری چیست؟

لوگو یک نشانه ی گرافیکی است که می تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از اینها طراحی شود. لوگو به وسیله شرکت ها ی تجاری، سازمان ها یا افراد استفاده میشود تا به این طریق نوع خدمات، اهداف، شغل و محصولشان را سریعتر به مخاطب معرفی کنند.

استفاده از تصویر برای القای  یک مفهوم  به سالیان دور باز می گردد و در طول زمان تغییر و تحول زیادی در آن پدید آمده. از استفاده ی نقوش و تصاویر در خط هیروگلیف تا اشکال و تصاویری که در حکاکی ها استفاده می شدند. همواره از تصاویر به عنوان یک المان برای بیان مفهومی خاص استفاده میشد. این نشانه ها از علائم اولیه روی پرچم گرفته تا شکلهایی برای مشخص کردن مالکیت دام ها و حک علایمی بر روی حصار و قلعه و ابزار جنگی و…… کاربرد داشته است. تمام این نمونه ها وظیفه ای نزدیک به لوگو را ایفا میکرد. اما لوگوتایپ، از ریشه یونانیِ λόγος τύπος  به معنی کلمه وحک کردن یا مهر زدن گرفته شده است.

امروزه لوگو را به معنی نشانه، نشانواره همچنین نامواره می شناسند. البته گاهی نیز به اشتباه به لوگو آرم میگویند که این دو با هم متفاوتند.

لوگو می تواند ترکیبی از حروف، نشانه ها و نماد باشد. لوگو چهره و مشخصه ی یک برند است. بنابراین طراحی لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد.

معرفی انواع لوگو

نماد (و یا پیکتوگرام، آیکون، نشانه)

این نوع لوگو، در واقع یک شکل می باشد که به نام، موضوع فعالیت و یا مفاهیم مرتبط دیگری اشاره می کند. این سبک بهترین سبک لوگو از نظر ما می باشد زیرا یک شکل ساده براحتی در ذهن ثبت خواهد شد و فارغ از اینکه بیننده از چه کشور و با چه زبانی به آن نگاه می کند، بخوبی با او ارتباط برقرار می کند.
دقت داشته باشید که در حالت نماد هم نام برند می تواند در کنار یا زیر نماد نوشته شود، اما تمرکز و زمان صرف شده بر روی شکل هست نه نوشتار و از فونت های آماده (ولی متناسب) استفاده خواهد شد.

نوشتاری (وُردمارک، لوگوتایپ، فونت سفارشی)

لوگوی نوشتاری معمولا به این صورت هست که نام برند با استفاده از یک فونت مناسب و یا سفارشی، طراحی شده و بعنوان لوگو مورد استفاده قرار می گیرد. لوگوی نوشتاری می تواند به این شکل باشد که نام برند با یک فونت آماده یا سفارشی نوشته شود و با یک تغییر کوچک و خلاقانه مفهومی را نیز برساند و یا به نوعی خاص زیبا و یونیک شود.
مزیت لوگوی نوشتاری در این است که وابستگی زمانی ندارد و همیشه قابل استفاده خواهد بود. چند نمونه از انواع لوگو های نوشتاری را می توانید در تصویر زیر ببینید:

حرفنماد (لترمارک، مونوگرام)

حرفنماد یکی از انواع لوگو می باشد که در آن با استفاده از حرف یا حروف اول نام برند یک طرح ساخته می شود و نماد بنوعی حرف یا حروف اول نام برند خواهد بود. این سبک معمولا زمانی استفاده می شود که نام برند طولانی و یا خواندنش سخت است.
مزیت حرفنماد این است که کمک میکند نماد شما راحت تر و بهتر بیاد سپرده شود. جهت درک بهتر در زیر به نمونه هایی از این سبک نیز اشاره شده است که حتما آنها را دیده اید:

لوگوی ترکیبی

خیلی از برندها هستند که نوشتار و نماد آنها همیشه باهم استفاده می شود. حتی ممکن است دو یا چند سبک قبلی به شکلی خاص در کنار هم قرار بگیرند و با هم ترکیب شوند و همیشه به یک شکل استفاده شوند.
دقت کنید که در حالت ترکیبی، ممکن است نتوانید نماد را به تنهایی استفاده کنید و خیلی وقت ها نیاز است نماد و نوشتار باهم و در کنار هم باشند.
نمونه هایی از انواع لوگوی ترکیبی را در زیر می بینید:

لوگوی کلاسیک یا دَرهم (سبک قدیمی)

قبل از هرچیز باید بگوییم که این نوع لوگو به دلیل در تناقض بودن با مهمترین اصل از اصول طراحی لوگو یعنی “سادگی” توصیه نمی شود. لوگو های کلاسیک معمولا شلوغ و پرجزئیات هستند و نوشته و نام برند با حالات مختلف با نماد و اشکال دیگر ترکیب می شود.
مشکل لوگوی کلاسیک این است که در اندازه های کوچک بسیار بد و غیر قابل تشخیص خواهد بود و بدلیل شلوغی به سختی بیاد سپرده می شود. در زیر چند نمونه از انواع لوگوی کلاسیک را مشاهده می کنید: